Omdat duurzaam voor onze klanten iedere keer iets anders kan betekenen, zoeken wij steeds naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Of het nu gaat om ons kernassortiment of maatwerk voor de klant, wij gaan verder dan oppervlakkige keuzes en aannames. Samen komen we tot een optimaal assortiment wat past bij de duurzame identiteit van de klant.
BeSustainable bij Bunzl Foodservice
Als toonaangevende leverancier in wereld van hospitality heeft Bunzl Foodservice als geen ander te maken met de Single Use Plastic wetgeving, die per juli 2021 van kracht is. Bunzl Foodservice heeft daarom in 2020 de nodige voorbereidingen getroffen om haar klanten zo mogelijk te ondersteunen bij de integratie van de desbetreffende wetgeving. De voorbereidingen stonden met name in het teken van het ontwikkelen van een volledig assortiment met milieubewuste alternatieven voor eenmalig serviesgoed, bestemd voor de horeca, leisure en to-go markt. Dit assortiment is geïntroduceerd onder de merknaam Verive.
Het door Bunzl ontwikkelde Verive assortiment is een duurzaam assortiment dat voldoet aan de strenge SUP wetgeving, uniek is in zijn soort en volledig traceerbaar is in zijn footprint. Ook worden alle producten geproduceerd onder de voorwaarden van de strikte, internationale Code of Conduct. Vooralsnog is dit assortiment enkel verkrijgbaar bij Bunzl Foodservice.
Daarnaast biedt Bunzl Foodservice diverse communicatiemiddelen en tools aan die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van klanten. Zo kunnen klanten van Bunzl Foodservice een assortimensscan laten uitvoeren. De assortimentsscan analyseert hoeveel procent van het huidige assortiment uit duurzame producten bestaat en waar klanten nog kunnen verbeteren/verder kunnen verduurzamen. Een ander voorbeeld is de Believe Roadmap. Deze Roadmap helpt klanten bij het bepalen van een uitgangspunt voor het MVO-beleid, zodat er bewuste en onderbouwde keuzes gemaakt kunnen worden voor de grondstoffen en materialen van de te voeren producten.
BeSustainable bij Majestic
Een van de projecten waar Majestic zich mee bezig heeft gehouden in 2020 is het reduceren van het verpakkingsmateriaal. Een omvangrijk project dat binnen verschillende geledingen van de organisatie onder de loep is genomen en waarbij veel geschakeld is met leveranciers, maar ook met klanten. Daarbij is begonnen met de omdoos van de persoonlijke beschermingsmiddelen. De buitenverpakking voor verscheping heeft verschillende eigenschappen die beïnvloedbaar zijn en door aanpassingen een duurzame verbetering kunnen opleveren. Zo kan het aanpassen van het formaat van de doos bijdragen aan een meer economische stapeling per pallet, wat zich weer vertaalt in efficiëntere verscheping. Maar ook de grammage van het karton is van belang. Het aanpassen naar de minimale benodigde grammage karton levert een besparing op.
Ook de verpakking in de doos is onder de loep genomen. Zijn de individuele verpakkingen echt nodig ter bescherming? Kunnen we - kijkend naar de marktbehoefte - een andere verkoopeenheid maken, zodat we met minder verpakking af kunnen? Met het oog op het aspect duurzaamheid is ook gekeken naar de dikte van het karton en in welke mate het gerecycled kan worden. Daarnaast behoort straks het gebruik van straps tot het verleden en wordt er getest met papieren verpakkingstape. Goede stappen die bij elkaar een extra besparing geven op (schadelijk) materiaal en dus CO2 uitstoot.
BeSustainable bij Bunzl Foodservice
Als toonaangevende leverancier in de wereld van hospitality, heeft Bunzl Foodservice als geen ander te maken met de Single Use Plastic wetgeving, die per juli 2021 van kracht is. Bunzl Foodservice heeft daarom in 2020 de nodige voorbereidingen getroffen om haar klanten zo mogelijk te ondersteunen bij de integratie van de desbetreffende wetgeving. De voorbereidingen stonden met name in het teken van het ontwikkelen van een volledig assortiment met milieubewuste alternatieven voor eenmalig serviesgoed, bestemd voor de horeca, leisure en to-go markt. Dit assortiment is geïntroduceerd onder de merknaam Verive.
Het door Bunzl ontwikkelde Verive assortiment is een duurzaam assortiment dat voldoet aan de strenge SUP wetgeving, uniek is in zijn soort en volledig traceerbaar is in zijn footprint. Ook worden alle producten geproduceerd onder de voorwaarden van de strikte, internationale Code of Conduct . Vooralsnog is dit assortiment enkel verkrijgbaar bij Bunzl Foodservice.
Daarnaast biedt Bunzl Foodservice diverse communicatiemiddelen en tools aan die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van klanten. Zo kunnen klanten van Bunzl Foodservice een assortimensscan laten uitvoeren. De assortimentsscan analyseert hoeveel procent van het huidige assortiment uit duurzame producten bestaat en waar klanten nog kunnen verbeteren/verder kunnen verduurzamen. Een ander voorbeeld is de Believe Roadmap. Deze Roadmap helpt klanten bij het bepalen van een uitgangspunt voor het MVO-beleid, zodat er bewuste en onderbouwde keuzes gemaakt kunnen worden voor de grondstoffen en materialen van de te voeren producten.